Kolagen dla mężczyzn: wpływ na mięśnie i inne korzyści

wpływ kolagenu na mężczyzn

Mimo że suplementy z kolagenem są na rynku od jakiegoś czasu, wciąż wzbudzają wiele pytań. Jak długo trzeba czekać, aby zobaczyć rezultaty? (Odpowiedź: to zależy!), ile należy przyjmować? (obecnie nie ma zalecanej dawki, ale przeprowadzono badania, wskazujące na zakres od 10 do 20 gramów dziennie.), czy suplementy z kolagenem są wegańskie? (nie! można znaleźć suplementy roślinne z wegańskich składników, ale samego kolagenu nie).

Pytania, które sobie zadajemy, dotyczą indywidualnych czynników, takich jak wiek, płeć, waga, poziom aktywności i nawyki życiowe. A to prowadzi nas do kolejnego pytania: co mężczyźni powinni wiedzieć o przyjmowaniu suplementów z kolagenem? Poruszamy ten temat, ponieważ płeć i hormony mogą wpływać na to, jakie suplementy decydujesz się przyjmować. Na przykład osoba, przechodząca menopauzę, prawdopodobnie będzie miała inny schemat, niż 20-letni mężczyzna. Czy tak samo jest w przypadku kolagenu?

Czy mężczyźni powinni przyjmować suplementy z kolagenem?

Większość dorosłych może przyjmować suplementy z kolagenem, niezależnie od wieku czy płci. Oferują one szereg uniwersalnych korzyści i są dobrze tolerowane. Jedną z najważniejszych zalet w przyjmowaniu kolagenu, jaka może zainteresować mężczyzn, to uzupełnienie białka. Ale to nie jedyne potencjalne korzyści.

Kolagen jako uzupełnienie białka

Kolagen to rodzaj białka (jest to niepełnowartościowe białko, ale o tym za chwilę). Dla zdrowych dorosłych potrzebne jest co najmniej 1 gram białka na kilogram masy ciała dziennie, aby utrzymać masę mięśniową. Zapotrzebowanie na białko wzrasta w zależności od poziomu aktywności. Dorośli o wysokiej aktywności, powinni spożywać od 1 do 1,5 grama białka na kilogram masy ciała dziennie.

Suplementacja kolagenem pomaga osiągnąć dzienne spożycie białka i uzupełnia źródło aminokwasów. Badanie z 2019 roku wykazało, że nawet 36% dziennego białka może pochodzić z peptydów kolagenowych. Jednocześnie, uzupełniają dzienne zapotrzebowanie na aminokwasy. A ponieważ wielu mężczyzn waży więcej niż przeciętna kobieta (i zazwyczaj ma więcej tkanek łącznych, gdzie znajduje się kolagen), mężczyźni mogą potrzebować większej dawki kolagenu. Oczywiście, nie jest to ani ostateczne, ani prawdziwe we wszystkich przypadkach i powinno być oceniane indywidualnie.

Każdy rytuał suplementacyjny powinien być indywidualny, ale niektóre suplementy niesłusznie są etykietowane, jako odpowiednie tylko dla kobiet lub mężczyzn, ponieważ odżywianie i bioaktywne składniki rzadko są binarne. Mówienie, że kolagen jest tylko dla kobiet, to tak jakby mówić, że wapń jest tylko dla kobiet. W rzeczywistości mężczyźni mają takie same tkanki łączne – skórę, kości, stawy, mięśnie, ścięgna, naczynia, itp. oraz kości i potrzebują wapnia. Dlatego białko, to nie jedyna korzyść, jaka może Ciebie zainteresować.

5 korzyści z suplementacji kolagenem dla mężczyzn

Korzyści z kolagenu są ogólne i uniwersalne. Kiedy przyjmujesz peptydy, Twoje ciało je wchłania i dystrybuuje tam, gdzie są potrzebne. Oto korzyści z dodania suplementu z kolagenem do swojej codziennej rutyny:

Wpływ kolagenu na skórę mężczyzn

Możemy wszyscy zapomnieć o stereotypie, że mężczyźni nie przejmują się swoim wyglądem i skórą w miarę starzenia się. Suplementy z kolagenem wspierają zdrowie skóry na wiele sposobów – od jej napięcia po nawilżenie.

Najnowsze badania nad wpływem kolagenu na skórę, wykazują, że proszki kolagenowe poprawiają jej elastyczność i gęstość kolagenu w skórze. Inne badanie kliniczne, z podwójną ślepą próbą, losowo przydzielające uczestników do grupy placebo lub kontrolnej, wykazało, że u uczestników poziomy nawilżenia skóry były o 7 razy wyższe niż u tych, którzy nie przyjmowali suplementów z kolagenem.

Wpływ kolagenu na włosy

Łysienie jest bardzo powszechnym problemem dla większości mężczyzn. Jednym z naturalnych sposobów, w jaki możesz pomóc włosom, jest dostarczenie organizmowi wszystkich potrzebnych elementów budulcowych dla keratyny –  białka, które tworzy włosy. Jakie są te elementy budulcowe? Aminokwasy, a głównym aminokwasem w keratynie jest L-prolina, która jest dostępna w wielu suplementach z kolagenem. Ma ona znaczący wpływ na cebulki włosów i ich wzmocnienie.

Wpływ kolagenu na układ trawienny

Chociaż jest to nowy obszar badań, dotyczący suplementów z kolagenem, badania wykazały, że poziomy niektórych typów kolagenu są niższe u osób z problemami trawiennymi. Wiele korzyści dla jelit jest związana z specyficznym składem aminokwasów w peptydach kolagenowych.

Na przykład badania wykazały, że jeden z głównych aminokwasów w kolagenie, L-glutaminian, wspiera jelito, neutralizując stres oksydacyjny i pełniąc rolę głównego źródła paliwa dla komórek jelita. Komórki błony śluzowej jelita również wykorzystują proliny i gliniany jako źródło energii –dwa inne aminokwasy znajdujące się w kolagenie.

Wpływ kolagenu na masę mięśniową

To temat, który z pewnością najbardziej Ciebie zainteresuje. Kolagen nie jest pełnowartościowym białkiem, co oznacza, że nie zawiera wszystkich dziewięciu niezbędnych aminokwasów (ma osiem z nich), ale nadal dostarcza wiele aminokwasów, które mogą przyczynić się do masy mięśniowej, gdy jest przyjmowany w połączeniu ze zróżnicowaną dietą. Jest to szczególnie ważne, gdy łączy się je z odpowiednimi ćwiczeniami fizycznymi.

W jednym małym badaniu klinicznym mężczyźni, którzy przyjmowali 15 gramów kolagenu dziennie podczas uczestnictwa w programie ćwiczeń, uzyskali więcej masy mięśniowej niż ci, którzy wykonywali tylko program ćwiczeń.

Mężczyźni, mięśnie i kolagen to obszar badań, który zyskuje na popularności. Na przykład w innym, przekonującym badaniu klinicznym, 15 gramów peptydów kolagenowych połączonych z treningiem siłowym u młodych zdrowych mężczyzn przyniosło znaczne zyski w masie mięśniowej (mięśni) i siły mięśniowej, więcej niż z samego treningu siłowego. Ale to nie wszystko, badacze odkryli, że białko mięśni u tych mężczyzn zostało zwiększone.

Wpływ kolagenu na stawy

Kolagen typu II to białko, budujące nasze stawy. Jedno z przeprowadzonych badań klinicznych wykazało, że osoby przyjmujące suplement, zawierający ten rodzaj kolagenu, przez pół roku, odnotowały poprawę swojej sprawności fizycznej oraz zwiększenie ruchomości i komfortu stawów.

Czy kolagen ma jakieś skutki uboczne, o których mężczyźni powinni wiedzieć?

Zawsze gdy zaczynasz stosować nowy suplement, powinieneś zwrócić uwagę na ewentualne środki ostrożności lub skutki uboczne. Na szczęście kolagen jest bezpiecznym i dobrze tolerowanym białkiem. Peptydy kolagenu są bezpieczne do spożycia, a “skargi” lub środki ostrożności są rzadko raportowane, a wszystkie one należą do kategorii “łagodnych”.

Jednak każdy jest inny i każde ciało reaguje na produkty w unikalny sposób. Poniżej powszechne, możliwe, nazwijmy to, skutki uboczne z przyjmowania kolagenu:

  • niektóre marki mogą mieć nieprzyjemny smak ze względu na sam kolagen lub mniej apetyczne składniki wypełniające,
  • niektórzy ludzie raportują wzdęcia, złe samopoczucie i sytość,
  • sprawdzaj, skąd pochodzi składnik i wszystkie inne dodatkowe składniki, jeśli masz alergeny,
  • weganie powinni unikać kolagenu, ponieważ peptydy kolagenu pochodzą od zwierząt (najczęściej krów, ryb i kurczaków).

I to by było wszystko…

Nie każdy suplement jest odpowiedni dla każdego ciała lub potrzeby. Ale kolagen zazwyczaj jest bezpieczny dla większości, niezależnie od płci. Ponadto ma wiele korzyści uniwersalnych!

Dołącz do nas lub napisz