Balenciaga zaprezentował swoją 52. kolekcję Couture. Spektakl, który odbył się w salonach przy 10 Avenue George V, otoczono tłem muzycznym BFRNDA – kompozytora odpowiedzialnego za wszystkie pokazy Balenciagi od 2017. Artysta zaimprowizował opery Marii Callas w nigdy wcześniej nie słyszanym formacie acapella. Dotąd, żadne znane nagrania Callas nie miały miejsca w studiu ani bez podkładu orkiestrowego. BFRND współpracował z inżynierem dźwięku, używając dwóch programów AI do podniesienia głosu sopranistki. W ten sposób wyizolowany śpiew stał się dźwiękową modą.
Pierwsza odsłona pokazu była interpretacją oryginalnego projektu Cristóbala Balenciagi. Można było go zobaczyć na Danielle Slavik, ulubionej modelce projektanta z lat 1964-1968. Oryginał był jej ulubionym elementem garderoby, jaki kiedykolwiek nosiła. Suknia z aksamitnymi kwiatami i zintegrowanym naszyjnikiem z pereł łączy przeszłość i teraźniejszość. Ponownie wyobrażając sobie pierwszą iterację w lustrzanym odbiciu.
Malarska moda
Koncepcja przeniosła się następnie do krawiectwa architektonicznego. Wyraźne ramiona, zakrzywiony dekolt w kształcie litery V inspirowany obszyciami oryginalnych dopasowanych kurtek Couturier i profilowana talia, definiują tę sekcję. W przypadku odzieży męskiej garnitury wyglądały jak krata lub wełniane prążki księcia Walii. W obu przypadkach tkanina to w rzeczywistości japoński dżins tkany na antycznych krosnach.
Trompe l’oeil pojawił się jako nowoczesny sposób uznania tradycyjnych materiałów. Lniane panele płócienne namalowano ręcznie i złożono w odzież w postaci wyściełanego płaszcza, przypominającego futro lub spodnie proponowane jako dżinsy. Odwzorowano tekstury w pepitkę i pytona, a także guziki i klapy blezerów. Pod tymi aplikacjami odzież ma opływową konstrukcję. Wszystkie akcenty dodano za pomocą pociągnięć pędzla z farbą olejną, których nałożenie może zająć do 280 godzin.
Wełniane okrycia wierzchnie, bawełniane trencze i kaszmirowe szaliki skrojono w iluzoryczny sposób, aby wyglądały na rozwiane wiatrem. Nawet w całkowitym bezruchu. Wymagało to dwóch dni ręcznego rzeźbienia i obejmowało klejoną wyściółkę, która wzmacnia zewnętrzną tkaninę.
W strojach wieczorowych jedna gorsetowa sukienka składała się z 10 000 kryształów. Projekt wymagał indywidualnego zastosowania opraw z kamieni żywicznych wydrukowanych w 3D, których wyprodukowanie zajęło 900 godzin. Zastosowanie szwajcarskiej koronki gipiurowej, powiększonych i tkanych kolczug oraz filigranów naszywanych cekinami, stanowiło podstawę doskonałości rzemieślniczej.
Kolekcja Balenciagi haute couture dostępna online
Kropkę nad “i” postawiła suknia zaprojektowana przy pomocy CAD i wydrukowana w 3D z galwanizowanej żywicy, wypolerowano na chrom. Pokrywała ją powłoka z czarnego floku wzdłuż wnętrza – jak pudełko z biżuterią. Jest to sztywny i refleksyjny projekt, ucieleśniający czasowe skrzyżowanie, który łączy klasyczne techniki z najnowocześniejszymi osiągnięciami. Pokazuje też nową rzeczywistość. Tak jak w przypadku elementu dźwiękowego, do perfekcji można zbliżyć się tylko wtedy, gdy technologia zostanie uwzględniona jako dodatek do najważniejszego czynnika w krawiectwie: czynnika ludzkiego.
Bezpośrednio po prezentacji wybrane prace z pokazu będą dostępne w Couture Store. I po raz pierwszy na stronie balenciaga.com – punkt zwrotny w historii Domu pod względem dostępności. Nowo zaprojektowana strona internetowa oferuje produkty, które zadebiutowały w pokazie i ekskluzywne projekty. Ta innowacja w sprzedaży detalicznej, będąca pierwszym w modzie i nowoczesnym podejściem, rozwija koncepcję Couture Store, rozszerzając świat mody poza jego standardowy krąg. Wybór obejmuje biżuterię, okulary, buty, odzież, odzież wierzchnią i akcesoria.