Kiedy brytyjski projektant Maximilian Davis zaprezentował swoją debiutancką kolekcję dla florenckiego domu Ferragamo w Mediolanie we wrześniu 2022 r., oczy były tak samo skupione na stopach, jak i na wyglądzie. W końcu założyciel domu mody Salvatore Ferragamo pracował jako szewc, wyposażając gwiazdki złotego wieku Hollywood w latach dwudziestych. Po powrocie do Florencji w 1927 roku, nadal dostarczał obuwie dla czołowych dam filmowych – od Marilyn Monroe po Judy Garland. Ta ostatnia nosiła prawdopodobnie najbardziej pamiętny but domu. Był to, przyprawiający o zawrót głowy, tęczowy obcas na koturnie, który stworzono dla aktorki pod koniec lat 30. Wielokrotnie wznawianym w kolejnych latach.
Let’s Make Love z Elina Ferragamo
Davis złożył hołd hollywoodzkiej historii domu w kolekcji wiosna/lato 2023. Debiut, spotkał się z szerokim uznaniem. Davis pokazał, że potrafi połączyć bogatą historię projektowania domu z własną elegancką, nowoczesną wrażliwością. Chodziło o zajrzenie do archiwum i ustalenie, co można na nowo zdefiniować, aby stało się aktualne – powiedział.
Lśniący czerwony wygląd zaprojektowano tak, żeby przywodzić na myśl szkarłatne kryształowe czółenka wykonane dla Monroe w Let’s Make Love z lat 60. Chciałem oddać hołd początkom Salvatore, wprowadzając kulturę Hollywood – ale nowego Hollywood – powiedział wówczas Davis. Jego swobodę i zmysłowość, zachód i wschód słońca.
Kolekcji towarzyszyła szeroka gama obuwia. Ale to wyrzeźbiony obcas sandała „Elina”, sprawił, że był to chyba najbardziej zapadający w pamięć dodatek. Niemal okrągły kształt buta przypomina historyczny symbol domu Gancini. Motyw, który powracał w całej twórczości Ferragamo przez dziesięciolecia od założenia domu – w tym na mokasynach i pasku „Gancini”. Projekt w stylu końskiego wędzidła został pierwotnie zaczerpnięty z wzorów na bramach średniowiecznej florenckiej siedziby Ferragamo, Palazzo Spini.
W drodze do perfekcji – sandały Elina
Graficzny styl – w tym charakterystyczna dla Davisa “czerwień Ferragamo” – sandałów „Elina”, prezentuje sygnaturową symetrię i strukturalną harmonię jego projektów. Zinterpretowane przez projektanta z liniową precyzją. Każdą parę sandałów wykonano przy użyciu techniki „książkowej”, w której delikatne paski skóry złączono ze sobą. Konstrukcja obiecuje również wygodę i stabilność – w opozycji do konstrukcji, pozornie przeciwstawiającej się grawitacji. Elastyczny pasek z przodu, zapewnia idealne dopasowanie do pięty, a smukły, wyściełany kwadratowy nosek, ma zagwarantować maksymalny komfort.